Η πρώτη προκαταρκτική τάξη, σημαντική για την ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων των παιδιών. Με τη χρήση των πιο σύγχρονων διδακτικών σειρών και μέσων ενσωματώνονται στο τμήμα όλοι οι μαθησιακοί τύποι, αξιοποιώντας όλα τα διαθέσιμα ερεθίσματα: Οπτικά κι ακουστικά, από την εικονογράφηση και τα βίντεο μέχρι το τραγούδι και τις εφαρμογές
μεγεθυμένης πραγματικότητας (augmented reality), καθώς και αυτά που αξιοποιούν την κίνηση, από τη ζωγραφική και τα αυτοκόλλητα μέχρι το ηλεκτρονικό διαδραστικό υλικό και το θεατρικό παιχνίδι.
Στόχος είναι η ολόπλευρη, σφαιρική ανάπτυξη των δεξιοτήτων, τόσο στο γραπτό, όσο και στον προφορικό λόγο. Σημαντικό ρόλο παίζει από την πρώτη μέρα η καλλιέργεια της φωνολογικής ενημερότητας, «επένδυση» στη σωστή κατανόηση και παραγωγή λόγου στα μετέπειτα βήματα στη γλώσσα.
Ξεκινώντας από την κατάκτηση των πρώτων λέξεων και συνεχίζοντας μέχρι τα πρώτα γραμματικά φαινόμενα μέσα σε συγκεκριμένα επικοινωνιακά πλαίσια, τα παιδιά χρησιμοποιούν τις γνώσεις τους στην κατανόηση των γραπτών κι ακουστικών κειμένων, παράγοντας στη συνέχεια τα δικά τους γραπτά, αλλά και κάνοντας τους πρώτους τους διαλόγους.
Η δεύτερη προκαταρκτική τάξη, στη διάρκεια της οποίας το λεξιλόγιο εμπλουτίζεται περεταίρω με την ενασχόληση με νέες θεματικές ενότητες, γίνεται επανάληψη στα γραμματικά φαινόμενα της προηγούμενης χρονιάς, αλλά και εισαγωγή σε νέα.
Έχοντας ακόμη μια διδακτική ώρα στη διάθεσή μας σε σχέση με την A Junior, γίνεται εφικτή η ενασχόληση με διάφορα θεματικά projects μικρής διάρκειας, για τον εμπλουτισμό τόσο του λεξιλογίου όσο και των γενικών γνώσεων των παιδιών, αλλά και δίνοντας τους μια ευκαιρία ανάδειξης και εφαρμογής των γνώσεων και των δεξιοτήτων που έχουν κατακτήσει από άλλες δραστηριότητές τους.
Η πρώτη «κανονική» τάξη, στο επίπεδο Α1 του Κοινού Ευρωπαϊκού Πλαισίου Αναφοράς για τις Γλώσσες (ΚΕΠΑ), με βάση το οποίο πιστοποιείται η «στοιχειώδης γνώση» της γλώσσας (ο χρήστης μπορεί να συστήνεται, να μιλά για τον εαυτό του και την καθημερινότητά του, όπως και να συνδιαλέγεται με απλό τρόπο).
Μέσα από διδακτικές σειρές με σύγχρονη κι ενδιαφέρουσα θεματολογία, οι μαθητές και οι μαθήτριές μας έρχονται σε επαφή με λεξιλόγιο που αφορά διαφορετικά είδη κατοικίας, οικιακά είδη, περιγραφή τόπων και ανθρώπων, καθημερινές δραστηριότητες κ.α. Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στην ταυτόχρονη ανάπτυξη όλων των γλωσσικών δεξιοτήτων από το συγκεκριμένο επίπεδο ακόμη, με την έκθεση σε ακουστικό υλικό, όπως και με την κατανόηση αλλά και παραγωγή γραπτών κειμένων και προφορικού λόγου. Τα γραμματικά φαινόμενα αντιμετωπίζονται σα λειτουργικό κομμάτι της γλώσσας, που βοηθούν στην κατανόησή της αλλά και στη σωστή παραγωγή του λόγου.
Ένα ακόμη ιδιαίτερο κομμάτι αποτελεί η ενασχόληση με θέματα από διάφορα γνωστικά πεδία (πληροφορική, γεωγραφία, ιστορία κ.α.), τόσο για την ανάπτυξη των γενικών γνώσεων των μαθητών και των μαθητριών, όσο και για την αξιοποίηση στο ξενόγλωσσο μάθημα των γνώσεων που ήδη έχουν. Επίσης σημαντική είναι η επαφή με διάφορες όψεις του πολιτισμού των αγγλόφωνων χωρών, προκειμένου να γίνεται ήδη από τα πρώτα βήματα κατανοητή η πολιτισμική διάσταση της γλώσσας.
Η δεύτερη «κανονική» τάξη, στο επίπεδο Α2 του Κοινού Ευρωπαϊκού Πλαισίου Αναφοράς για τις Γλώσσες (ΚΕΠΑ), σύμφωνα με το οποίο πιστοποιείται η «βασική γνώση» της γλώσσας (ο χρήστης μπορεί να επικοινωνήσει σε ένα πλαίσιο που αφορά πτυχές της καθημερινότητάς του, του ιστορικού του και του περιβάλλοντός του).
Η θεματολογία των διδακτικών σειρών της τάξης προσαρμόζεται επομένως στους παραπάνω στόχους, ενώ η διδασκαλία ακολουθεί την ίδια φιλοσοφία, όπως στην A Senior. Παράλληλα με τη διεύρυνση και εμβάθυνση του λεξιλογίου, είναι σημαντική η πρώτη επαφή με πιο σύνθετα γραμματικά φαινόμενα, «εργαλεία» για τη σωστή επικοινωνία.
Η τρίτη «κανονική» τάξη, στο επίπεδο Β1 του Κοινού Ευρωπαϊκού Πλαισίου Αναφοράς για τις Γλώσσες (ΚΕΠΑ), σύμφωνα με το οποίο πιστοποιείται η «μέτρια γνώση» της γλώσσας. Στη συγκεκριμένη τάξη αποκτούνται και καλλιεργούνται οι γλωσσικές δεξιότητες, που χαρακτηρίζουν τον «ανεξάρτητο χρήστη»: Η κατανόηση των κύριων σημείων μεγαλύτερων
κειμένων που σχετίζονται με θέματα της καθημερινότητας, ο χειρισμός καταστάσεων που μπορούν να προκύψουν σε ένα ταξίδι σε χώρα όπου ομιλείται η ξένη γλώσσα, η παραγωγή κειμένων για θέματα που τον αφορούν προσωπικά, η περιγραφή μελλοντικών σχεδίων κτλ.
Η Cs αποτελεί επομένως μια πολύ σημαντική τάξη στο πρόγραμμα σπουδών μας.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες έρχονται σε επαφή με εκτενέστερα και πιο σύνθετα κείμενα,
ενώ παράλληλα διδάσκονται το σύνολο σχεδόν των γραμματικών φαινομένων που θα
συναντήσουν μέχρι και το επίπεδο Β2. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται επίσης στο κομμάτι του
γραπτού λόγου, όπου διδάσκονται για πρώτη φορά οι διάφοροι τύποι δοκιμίων, που θα
συναντήσουν αργότερα σε περιβάλλον εξετάσεων, όπως και τα διαφορετικά στυλ γραφής.
Πρόκειται για μια τάξη που δεν εντάσσεται σε ένα «καθαρό» επίπεδο του Κοινού Ευρωπαϊκού Πλαισίου Αναφοράς, αλλά αποτελεί μια «γέφυρα» ανάμεσα στα επίπεδα Β1 και Β2. Κύριοι στόχοι είναι από τη μια πλευρά η διεύρυνση του λεξιλογίου σε θεματικές του Β2 και από την άλλη η ολοκλήρωση της παρουσίασης του συνόλου των γραμματικών
φαινομένων του επιπέδου αυτού.
Στη συγκεκριμένη τάξη καλλιεργούνται οι δεξιότητες της κατανόησης όσο και της παραγωγής γραπτού και προφορικού λόγου σε σημείο που να προσεγγίζουν αυτές του επιπέδου Β2, προκειμένου η μετάβαση να είναι ομαλή, καθώς αφ’ ενός η διαφορά μεταξύ των επιπέδων Β1 και Β2 είναι αρκετά μεγάλη και αφ’ ετέρου η χρονιά του επιπέδου Β2 είναι αρκετά πιεσμένη χρονικά από τη διαδικασία της προετοιμασίας για τις εξετάσεις
πιστοποίησης.
Η συγκεκριμένη τάξη εντάσσει στους στόχους της την κατάκτηση του επιπέδου Β2 του Κοινού Ευρωπαϊκού Πλαισίου Αναφοράς για τις Γλώσσες (ΚΕΠΑ), σύμφωνα με τις οδηγίες του οποίου πιστοποιείται η «καλή χρήση» της γλώσσας. Πιο συγκεκριμένα, οι δεξιότητες του «ανεξάρτητου χρήστη» πρέπει να δίνουν τη δυνατότητα κατανόησης σύνθετων κειμένων, επικοινωνίας με φυσικούς ομιλητές, καθώς και παραγωγής κειμένων σε ένα
μεγάλο εύρος θεματικών, σωστά δομημένων και με αιτιολόγηση της γνώμης του.
Η ύλη των διδακτικών σειρών ολοκληρώνεται με ταχύτερους ρυθμούς απ’ ό,τι στις προηγούμενες τάξεις, μέχρι τις αρχές Μαρτίου, προκειμένου να ξεκινήσει η προετοιμασία για τις εξετάσεις πιστοποίησης («Lower»), που αποτελούν το δεύτερο κύριο στόχο. Βασικές επιλογές αποτελούν διαχρονικά αναγνωρισμένα πιστοποιητικά του επιπέδου: Τα FCE (Cambridge) και ECCE (Michigan).
Η κοινή προσπάθεια όλων μας μέσα στην τάξη, από τα πρώτα επίπεδα μέχρι το Β2, καθώς και η στοχευμένη προετοιμασία, έχουν αποδώσει μέχρι τώρα εξαιρετικά υψηλά ποσοστά επιτυχιών στις πιο απαιτητικές εξετάσεις πιστοποίησης.
Το επίπεδο C1 του Κοινού Ευρωπαϊκού Πλαισίου Αναφοράς πιστοποιεί την «πολύ καλή γνώση» και τον «ικανό χρήστη». Με βάση της οδηγίες του ΚΕΠΑ, ο τελευταίος είναι σε θέση να κατανοήσει απαιτητικά, μακροσκελή κείμενα, αντιλαμβανόμενος έννοιες που υπονοούνται, να εκφράζεται άνετα, αυθόρμητα κι ευέλικτα και να παράγει σαφή, λεπτομερή και καλά δομημένα κείμενα.
Κύριο στόχο αποτελεί η ολόπλευρη ανάπτυξη των δεξιοτήτων, πραγματοποιώντας τη μετάβαση από το προηγούμενο, στο συγκεκριμένο επίπεδο. Πρόκειται για την εκμάθηση νέου, πλουσιότερου λεξιλογίου και εκφράσεων, με σκοπό τη χρησιμοποίησή τους τόσο στην κατανόηση όσο και την παραγωγή γραπτού και προφορικού λόγου, παράλληλα με την
ενασχόληση με λεπτομέρειες των γραμματικών φαινομένων, στοιχεία που συμπληρώνουν την εικόνα της περιγραφής του «ικανού χρήστη» του επιπέδου.
Η συγκεκριμένη τάξη αποτελεί επίσης μια «γέφυρα» για το επίπεδο C2.
Σύμφωνα με το Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς το επίπεδο C2 πιστοποιεί την «άριστη γνώση», με τον «ικανό χρήστη» να είναι σε θέση να κατανοεί με ευκολία σχεδόν το σύνολο όσων ακούει ή διαβάζει, καθώς και να εκφράζεται με μεγάλη άνεση και ακρίβεια, τόσο γραπτά, όσο και προφορικά.
Πρώτος στόχος της συγκεκριμένης τάξης είναι η κατάκτηση του επιπέδου, μέσα από την ακόμη μεγαλύτερη διεύρυνση κι εμβάθυνση του λεξιλογίου, αλλά και με την ενασχόληση με λεπτομέρειες των γραμματικών φαινομένων που αποδίδουν με μεγαλύτερη ακρίβεια τόσο τα διάφορα νοήματα, όσο και το ύφος που απαιτείται σε διαφορετικά είδη κειμένων.
Δεύτερος στόχος είναι η επιτυχής συμμετοχή σε εξετάσεις πιστοποίησης του επιπέδου, με τις βασικές επιλογές στις οποίες κατευθύνουμε τους μαθητές μας και τις μαθήτριές μας να είναι και πάλι αυτές των διαχρονικά αναγνωρισμένων πιστοποιητικών CPE (Cambridge) και ECPE (Michigan). Η προετοιμασία ξεκινά κατά τη διάρκεια της χρονιάς, με την ολοκλήρωση
της ύλης της διδακτικής σειράς το αργότερο στις αρχές Μαρτίου.
Και σε αυτό το επίπεδο, η κοινή προσπάθεια στην τάξη, σε συνδυασμό με τη στοχευμένη προετοιμασία για τις εξετάσεις, έχουν οδηγήσει σε εξαιρετικά υψηλά ποσοστά επιτυχίας των υποψηφίων μας.